onsdag 28. mars 2012

Kokos- og Maiskake / Coconut & Sweetcorn Loaf


LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below) Trallala!!!! :) :) Jeg har fått meg ny bakebok!! "Saved by Cake" av den irske forfatteren Marian Keyes (se bilde nederst i innlegget). Elsker romanene hennes og da jeg fant ut at hun hadde skrevet kokebok også måtte jeg jo bare få meg den! Herlige oppskrifter som jeg gleder meg til å prøve ut! Flotte bilder, veldig god beskrivelse av fremgangsmåte og gode tips på veien, skrevet på en morsom måte - typisk for Marian Keyes. Dette er dog ikke bare en bakebok, men den gir også et ærlig innblikk i hvordan hun som total nybegynner i bakekunsten, oppdaget denne hobbyen og brukte den som terapi for å overkomme depresjon. Står respekt av det synes jeg! Den første oppskriften jeg måtte prøve meg på var denne. Jeg synes det er så gøy å prøve ut nye oppskrifter og spesielt hvis det er litt uvanlige ingredienser, som i denne. Jeg mener - mais i en kake??? Ja, ja.... KJEMPEGOD er den!!! Anbefales!!
English: Trallala!!!! :) :) I've got myself a new cookbook!! "Saved by Cake" by the Irish author Marian Keyes (see picture below). I love her novels and when I found out that she had written a cookbook too I just had to get it! Lovely recipes that I'm excited to try out! Beautiful pictures, very good descriptions and great tips as you go along, all written in a funny way - typical for Marian Keyes. This is not merely a cookbook, but it also gives an honest account of her battle with depression and how she, as a total beginner at baking, discovered this hobby and used it as therapy to overcome it. Respectable I think! The first recipe I wanted to try was this one. I love trying out new recipes, especially if it contains unusual ingredients, such as this. I mean - sweetcorn in a cake??? Oh well.... Turned out DELICIOUS!!!! Highly recommended!!

INGREDIENSER / INGREDIENTS
130 g smør, romtemperert / 130 g butter at room temperature (4.5 oz)
130 g sukker / 130 g caster sugar (4.5 oz)
3 egg, skilte / 3 eggs, separated
50 g kokosmasse / 50 g desiccated coconut (1.7 oz)
100 g hermetisk mais, avsilt / 100 g canned sweetcorn, drained (3.5 oz)
2 ss sitronsaft / 2 tbsp lemon juice
*130 g selvhevende mel / 130 g self raising flour** (4.5 oz)
1 ts bakepulver / 1 tsp baking powder
1 ts natron / 1 tsp bicarbonate of soda
*Så vidt jeg vet er selvhevende mel vanskelig å få tak i i Norge. Men du kan bruke vanlig mel og øke mengden bakepulver til 2 ts.
**If you don't have self-raising flour, use plain flour and increase the amount of baking powder to 2 tsp.


FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Pisk  smør og sukker hvitt og luftig med en elektrisk mikser. Tilsett eggeplommene og pisk igjen. Tilsett så kokosmasse, maiskorn og sitronsaft and bland godt. Bland mel, bakepulver og natron og sikt dette i og bland godt igjen. I en annen bolle mikses eggehvitene stive. Fold eggehvitene forsiktig inn i deigen med en slikkepott e.l. Pass på at alt er godt blandet men ikke rør mer en høyst nødvendig.
Smør en brødform (ca. 1 liter) og ha bakepapir i bunnen og hell i deigen.  Stek på midterste rille ved 190 grader i 30 minutter. La kaken avkjøle helt i formen før du skjærer i skiver
English:
Cream the butter and sugar until the mix goes pale. Add the egg yolks and mix well. Add the desiccated coconut, sweetcorn kernels and lemon juice and mix thoroughly. Mix flour, bakingpowder and bicarb, sieve it in and mix yet again. In a separate bowl, whisk the egg whites until stiff. Fold the egg whites carefully into the mixture using e.g. a spatula. Make sure that everything is well incorporated however do not stir more than necessary. Butter and line a loaf tin (approx. 1 litre or 4 1/4 cups) and pour the batter into this. Bake on the middle rack at 190 degrees Celcius (375 degrees Fahrenheit) for 30 minutes. Leave the cake to cool in the tin before cutting into slices.

Deilig, litt annerledes hverdagskake / Lovely and different everyday cake

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...