tirsdag 11. desember 2012

Mamma's Serinakaker / Mum's "Serinakaker" - Norwegian Christmas Buttercookies

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

 
English version along with Norwegian
Norsk: For meg er dette en av de ultimate småkakene til jul. Mamma har alltid laget de, iallefall så lenge jeg kan huske! Da hun satte igang med disse var det snart jul!!!! :) Nydelige, sprø cookies med deilig smør-og vaniljesmak som smelter i munnen! Og med et lag av perlesukker på! Mmmmm......Husker første gang mannen i huset var med til Norge. Han fikk ikke nok av disse og til slutt satte mamma bare hele boksen foran ham. He-He. Første gangen jeg skulle lage de gikk det ikke så greit...jeg var når sant skal sies relativt ung og uerfaren, 12 år eller så. Jeg fulgte riktignok oppskriften....helt til den var ferdig og jeg syntes deigen var vel løs. Det gikk jo ikke å forme kaker! Så jeg igang med å tilsette mer mel til jeg fikk en deig jeg liksom var fornøyd med.......IKKE bra! Resultatet ble kneppkaker! Harde som bare det! Så: IKKE tilsett mere mel enn i oppskriften men la deigen stå i kjøleskapet en stund før du baker de ut! Man lærer så lenge man lever. Etter Andreas' besøk i Norge ville han jo gjerne at jeg skulle bake de her. Og jeg igang igjen og lagde de med det resultatet av en kommentar som "de er ikke på langt nær så gode som moren din sine". Hrmpf. Jeg tror jeg fant ut hva problemet var. Jeg hadde bakt de med - hold deg fast - margarin! HELLER ikke bra! Her skal det SMØR til! Det er forøvrig det jeg bruker i alle kakene mine! Skriver jeg smør så mener jeg meierismør (jeg bruker Lurpak som jeg får tak i her)! Men det er nå min mening! (Så lenge det ikke må være olje i da, men det er noe annet). Og når alt det er sagt, det er ingenting som mamma's mat og kaker!
P.S. Denne oppskriften er ikke veldig stor så doble den gjerne.
English: To me these are one of the ultimate Christmas cookies. Mum has always made them, at least for as long as I can remember. When she got started with these, then it was nearly Christmas!!!! :) Lovely, crispy cookies with delicious flavour of butter and vanilla which melts in your mouth! And topped with a layer of pearl sugar! Mmmm.... I remember the first time my husband came with me to Norway for Christmas. He couldn't get enough of these and in the end my mum just put the whole tin in front of him. He-He. The first time I made them they didn't turn out very well....truth be told, I was relatively young and inexperienced, 12 years or so. I followed the recipe right enough, until it was ready, but then I decided it was too loose, I couldn't shape the cookies! So there I went adding flour until I was satisfied......NOT good! The result was stone-hard cookies! So: DO NOT add more flour than what the recipe says, but leave the dough to chill in the fridge for a while before making the cookies. Well, you learn as long as you live. After Andreas' visit to Norway he wanted me to make them here. And off I went and made them which resulted in him commenting: "They are not even close to your mother's". Hrmpf! I think I found out what was the problem though, I had made them with - hold on - margarine!  ALSO not good! These require BUTTER! By the way, butter is what I use in all my cakes. If I write butter I mean butter (I use Lurpak as that is what I find here)! But that is my opinion! (As long as the recipe don't call for oil, but that's a completely different matter). With all that said: There is nothing like your mum's cooking!
P.S. This recipe is not very big, so feel free to double it.

INGREDIENSER / INGREDIENTS
250 g hvetemel / 250 g plain flour
2 ts bakepulver / 2 tsp bakingpowder
2 ts vaniljesukker / 2 tsp vanilla sugar
150 g smør / 150 g butter
100 g sukker / 100 g sugar
1 egg / 1 egg
---------
1 egg til pensling / 1 egg for brushing
Perlesukker / Pearl Sugar



FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Sikt sammen mel med bakepulver og vaniljesukker i en bolle. Smuldre i smøret til du har en smulete konsistens. Tilsett så sukkeret og et sammenvispet egg. Arbeid deigen sammen og sett i kjøleskapet et par timer.
Rull ut deigen til en pølse og skjær i biter som trilles til kuler og settes på et bakepapirkledd stekebrett med litt avstand (de eser litt under steking). Klem de flate med en gaffel eller to fingre, pensle med sammenvispet egg og strø over perlesukker. Stek ved 175 grader på midterste rille i 10 minutter til lyst gylne. Avkjøl på rist og oppbevar i tettsluttet kakeboks.
English:
Sift together flour, bakingpowder and vanilla sugar in a bowl. Using your fingers, rub in the butter until you have a crumbly consistency. Add the sugar, mix, and lastly add the slightly whisked egg.  Mix and knead until a dough forms and let rest in the fridge for a couple of hours. Roll out the dough, divide into equal pieces, roll to small balls and place on a lined baking tray with some distance between them (they rise during baking). Press them down using a fork or two fingers, brush with whisked egg and sprinkle over some pearl sugar. Bake at 175 degrees Celcius on the middle rack for 10 minutes until light golden. Let cool on a wire rack and transfer to an airtight cookie jar.

So this is Christmas - trallalalala......

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...