lørdag 2. februar 2013

Eplepai / Apple Pie

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

 
 English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
Rekk opp handa alle som liker eplepai! Tenkte meg det ja! Responsen var overveldende! Og når paien er varm og du får litt vaniljeis eller krem ved siden av! Mmmm. Finnes nesten ikke noe bedre! Har lenge hatt lyst til å lage en eplepai med "lukket lokk", og nå fikk jeg da endelig somla meg til det. (Jeg lager som regel Farmor's Eplekake jeg, oppskrift  HER men dere som har fulgt meg en stund har vel fått med dere at jeg elsker å prøve ut nye oppskrifter)! Inspirasjonen til denne fikk jeg fra kokeboken "Saved by Baking" av Marian Keyes, og den er basert på en gammel irsk oppskrift. Jeg har, som alltid, tatt meg noen friheter og laget den til min egen. Resultatet ble en nydelig, litt syrlig, eplepai med flakete paideig! Vel Bekomme!!! (P.S. Merk at paibunnen ikke skal forstekes som er vanlig med mange paier, men altså ikke denne gangen).
English:
Hand in the air everyone who likes apple pie! That's what I thought. The response is overwhelming! And when the pie is hot and you get some vanilla ice cream or whipped cream on the side! Mmmmm. Almost nothing better! I have wanted to make a "closed" apple pie for a long time now and finally I got around to it. (Usually I make Grandmother's Apple Pie, recipe HERE but you who have followed me a while now have probably understood that i love trying out new recipes)! I found inspiration for this in my cookbook "Saved by Baking" by Marian Keyes, and it is based on an old Irish recipe. I have, as always, taken a few liberties and made it mine. The result was a lovely, a little tart, apple pie with flaky pastry! Bon Apetit!!! (P.S. Note that the pie shell is not to be pre-baked as is the case with many pies, but not this one).
INGREDIENSER / INGREDIENTS
Paideig / Pastry
250 g mel / 250 g plain flour (8.8 oz)
80 g melis / 80 g icing sugar (2.8 oz)
160 g smør, mykt / 160 g butter, softened (5.6 oz)
2 eggeplommer / 2 egg yolks
(evt. 1-2 ss vann / (poss. 1-2 tbsp water)
Eplefyll / Apple filling
5 Granny Smith-epler(ca. 1kg)/5 Granny Smith apples (app.1kg or 2.2 pounds)
1 ss smør / 1 tbsp butter
1 ss vann / 1 tbsp water
3-4 ss sukker, hvitt eller brunt / 3-4 tbsp sugar, white or brown
1,5 ts kanel / 1,5 tsp cinnamon
1/4 ts muskat / 1/4 tsp ground nutmeg
(P.S.(N) Er du glad i nøtter er det sikkert ikke dumt å tilsette ca. 100 g hakkede nøtter etter valg også. Bare en ide...)
(P.S. (E) If you like nuts it is probably not a bad idea to add approx. 100 g chopped nuts of choice. Just a thought...)
Tips til Pensling og Topping* / Tips for Brushing and topping**
1 egg + litt melk til pensling / 1 egg + a little milk for brushing
Melis til pynt / Icing sugar for decoration
*Jeg gjorde ingen av delene. Hadde tenkt det men glemte det i farta....;)
**I did none of it. I was going to but forgot.....;)


FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Paideigen:
Ha mel, melis og mykt smør i en bolle. Bland godt til du får en smulete konsistens. Bruk enten fingrene, en food processor eller håndmikser til dette. Tilsett 2 eggeplommer og bland godt til en fast deig. Det kan hende du må tilsette 1-2 ss vann men dette ser du an. Pakk inn deigen i plastfolie og la hvile i kjøleskapet 45-60 minutter.
Eplefyllet:
Skrell og skjær eplene i terninger. Smelt smør i en teflonbelagt stekepanne og ha eplebitene i denne. Tilsett 1 ss vann, 3 ss sukker, kanel og muskat og bland godt. La småputre over medium varme til eplene begynner å mykne. Dette tar ca. 20 minutter. Mos dem lett med en sleiv, men ikke for mye. Det er godt at det er biter å tygge på. Smak til om du vil ha mer sukker i.
Montering:
Smør en paiform ca. 24 cm. (Jeg brukte en som var 26 cm. og det gikk akkurat, så jeg anbefaler en som er litt mindre). Ta ut deigen av kjøleskapet, jeg veide opp min til akkurat 500 g totalt, og delte den opp i to emner, en 300 g og en 200 g. Riv av to stykker med bakepapir. Legg deigemnet på 300 g på bakepapiret, dekk med det andre papiret og kjevle ut til en tynn leiv. Dra forsiktig av det ene bakepapiret, snu på hodet og kle paiformen helt med deigen. Dra forsiktig av bakepapiret. Det kan hende at du river av noen deigbiter, men ikke bekymre deg for det. Bare lapp og klem sammen. Legg i eplefyllet og klem litt sammen. Gjenta kjevleprosessen med den andre deigklumpen og dekk paien helt med denne. Klem godt sammen langsmed kanten. Pensle med sammenvispet egg og melk, og strø gjerne litt sukker over før steking. (Det skal jeg prøve neste gang for jeg innbiller meg at jeg da får en skikkelig sprø skorpe....)
Steking:
Stek ved 170 grader Celcius på nest nederste rille i 30 minutter. Sett den så opp til midterste rille og stek i ytterligere 5-10 minutter til toppen er lyst gyllen. La paien hvile ca. 10 minutter før du evt. strør over litt melis (ikke nødvendig) og serverer, gjerne med vaniljeis eller krem ved siden av! NAM!!!! (Og du, den er veldig god kjøleskapskald dagen etter også! Da er deigen ikke fullt så sprø lenger men minst like god)! s på nest nederste rille i 30 minutter. Sett den så opp til midterste rille og stek i ytterligere 5-10 minutter til toppen er lyst gyllen. La paien hvile ca. 10 minutter før du evt. strør over litt melis (ikke nødvendig) og serverer, gjerne med vaniljeis eller krem ved siden av! NAM!!!! (Og du, den er veldig god kjøleskapskald dagen etter også! Da er deigen ikke fullt så sprø lenger men minst like god)!
English:
Pastry:
Put flour, icing sugar and softened butter in a bowl. Mix well until a crumbly consitency, like small bread crumbs. You can use your fingers, a food processor or a hand-held electric mixer for this job. Add 2 egg yolks and mix well until a firm pastry. You might have to add 1-2 tbsp water but you'll see if it is necessary. Wrap the dough in cling film and let rest in the fridge from 45-60 minutes.
Apple filling:
Meanwhile, peel the apples and cut into cubes. Melt butter in a non-stick frying pan and put in the apples. Add 1 tbsp water, 3 tbsp sugar, cinnamon and nutmeg and mix well. Let simmer over medium heat until the apples start to soften. This will take approx. 20 minutes. Mash them lightly with a spoon but not too much. It is nice with pieces to chew. Taste to see if you want to add more sugar.
Assembly:
Butter a pie dish approx. 24 cm (9"). (I used one of 26 cm. (10.2") and that just worked, so I recommend using one that is a little smaller). Remove the pastry from the fridge. I weighed it to exactly 500 grams (17.5 oz) totally and divided it into two pieces, one of 300 grams (10.5 oz) and one of 200 grams (7 oz). Tear off two pieces of baking paper. Put the pastry of 300 grams (10.5 oz) on it and cover with the other paper. Using a rolling pin, roll the pastry out between the two papers. Pull off the one paper carefully, turn it and cover the pie dish with the pastry also up along the sides. Pull the paper off carefully. The pastry might break a little but don't worry about that. Just put the pieces in the dish like patchwork and press together evenly. No worries. Put the apple filling into the pie shell and press down a little so it is evenly spread. Repeat the rolling-out process with the remaining pastry and cover the pie completely with this. Press well down along the edges. Brush with egg & milk and I would imagine that sprinkling a little sugar on top before baking would be just fine! I believe it would make the crust even crispier, so personally I'll try that next time!
Baking
Bake at 170 grader Celcius (340 degrees Fahrenheit) on the next to lowest rack for 30 minutes. Move it up to the middle rack and bake for another 5-10 minutes until the top is light golden. Let the pie rest for approx. 10 minutes before possibly sprinkling a bit of icing sugar on top (not necessary) and serving. It is very nice with some vanilla ice cream or whipped cream on the side. YUM!!!! (And by the way, it still tastes lovely cold from the fridge the day after! The pastry isn't as crispy anymore but just as good)!


Dekk paiformen med deigen / Cover the pie dish with the dough
Kok eplene ca. 20 min. / Cook the apples approx. 20 min.
Legg eplefyllet i paiskallet / Put the apple filling in the pieshell
Dekk med resten av deigen / Cover with the remaining dough

Vær tålmodig og stek ca. 30 min. / Be patient for it to bake approx. 30 min.

OOOOG - HØGG INNPÅ!!!! / AAAANNDD - DIG IN!!!!


1 kommentar:

  1. "Awesome pie! 10 points!"
    Dette kom fra min irske mann, som I 12 år har ventet på The Perfect Apple-Pie. Jeg har laget mange gode paier på min vei, men denne var enkel, smakfull og lekker. Nå skal jeg prøve meg på en pumpkin-pie ;-)

    SvarSlett

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...