søndag 19. januar 2014

Sennepssild Deluxe med Rømme, Dill og Vårløk / Pickled Herring Deluxe with Sour Cream Mustard Sauce, Dill & Spring Onions

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
Liker om dere vet å eksperimentere og prøve meg fram og julen 2012 lagde jeg DENNE  sennepssilda. Synte den var god den, men denne gangen måtte jeg prøve ut noe annet. Den forrige ble laget mens jeg fortsatt bodde i Hellas, og der hadde jeg ikke tilgang til rømme så jeg brukte yoghurt og majones. Nå som jeg er i Norge hvor vi har nydelig rømme valgte jeg å bruke det og jeg må si jeg foretrekker denne her. Helt klart!! Men om sagt, den andre er også kjempegod, ellers hadde jeg aldri lagd ut oppkriften her....;) Sjekk ut begge og bedøm selv, men om jeg skal selv skal velge en blir det denne for som jeg sier: Den er DELUXE!!!! :) 
Tips: Tips: Se også oppskrifter HER på Dillsild,  HER på  Koriander- og Ingefærsild (også en av mine favoritter), HER på nydelig Glassmestersild og HER på Sennepssild med Yoghurt og Majones. 

English:
As you probably know by now, I like experimenting and Christmas 2012 I made THIS Pickled Herring in Mustard Sauce. I absolutely liked it, but now I wanted to try something else. The previous one was made while I still lived in Greece, where I couldn't find sour cream so I used yoghurt and mayonnaise. Now that I live in Norway where I can find delicious sour cream I chose to use that and I have to say I clearly prefer this one!! But that being said, the other one was good as well, if I didn't think that I wouldn't have shared the recipe....;) Check out both and judge yourself, but if I'm to choose it will be this one because as I say: It is DELUXE!!!! :)
Tips: See recipes  HERE for Pickled Herring with Coriander & Ginger, and HERE for "Glassblowers Herring".

INGREDIENSER / INGREDIENTS
4 kryddersildfileter / 4 herringfilets, vacuumpacked or in brine
Til sennepssausen / For the mustard sauce
3dl rømme (jeg brukte lett) 300ml (1 1/4 cup)sour cream (I used light)
4 ss grov fransk sennep / 2 tbsp french mustard (with "seeds")
3/4 ts salt / 3/4 tsp salt
1 ts grovmalt sort pepper / 1 tsp freshly ground black pepper
2 ts tørket dill / 2 tsp dried dill
1,5 ss sukker / 1,5 tbsp sugar
4 vårløk / 4 spring onions


FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Vann ut sildefiletene etter anvisning på pakken (eller hvis nødvendig, smak en liten bit først. Men vanner du de ikke ut så skyll iallefall av krydderet under rennende vann). Sett til side.
Lag sennepssausen ved å blande alle ingredienser til sennepssausen i en bolle. Smak til, men vær forsiktig med saltet!!. Del sildefiletene i passende biter og rør forsiktig inn i sausen. Ha over på glass la stå i kjøleskapet minst ett døgn før servering. Holdbart i ca. 1 måned.
English:
Let the herring soak in water for a couple of hours or according to the label on the package (or taste it to see if it is necessary, it might not be, but at least rinse them under running water). Set aside.
To make the mustard sauce, put all the ingredients in a bowl and mix well. Season to taste, but be careful with the salt!! Cut the herring filets into bite size and stir them carefully into the sauce. Pour the mixture into jar and cover tighly with a lid. Store it in the fridge at least one day before serving. It keeps approximately one month in a cool place.
Dette er virkelig Sild Deluxe / This really is Herring Deluxe

1 kommentar:

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...